Låt leken spela

Idag tog frodo och jag ett pass på banan. Jag ville kolla av hur våran träning ute hade gett resultat. Förra gången vi var på banan och red så uteslöt jag ridbanan för ett tag då han behövde mer bjudning och styrka för att tycka det ska vara roligt! Vår träning som vi har lagt ner tid på ute i naturen har gett resultat men vi har en bit kvar. 

Han orkar mycket mer i höger galopp men blir fortfarande stark stundvis pågrund av att han inte orkar. Så jag gjorde många övergångar i höger varvet mellan trav och galopp. Hur formen var struntade jag i. Bara han var kvick, lätt och lösgjord så löser sig resten. Han bjöd på några fina samlade lätta galoppsteg på slutet. Han får en fin uppförsbacke!

Västar galoppen är bättre och där övar vi på att variera mellan små volter till stora och samlade galopp sen ut som mer fri galopp. Men samma där, hur formen är spelar igen roll. Så länge han är en trevlig häst som tycker arbetet är kul så är jag nöjd, formen kommer med tiden. Inget som ska tvingas på. 

Vi övade även på förvänd galopp ifrån skritt och det fungerar fortfarande helt okej. Han orkar ju inte så mycket så det är viktigt att man avbryter innan han gör det. Vi gjorde lite piruetter i skritt, skänkelvikningar, rygga, tempoväxlingar osv. Variera så mycket som möjligt för att han alltid ska vara fokuserad, kvick och lösgjord. 

Vi övade också att stanna, rygga sen galopp, stanna rygga, trav osv. Allt för att få honom så kvick och koncentrad som möjligt.

Han var duktig och gjorde sitt bästa. Vi hade roligt.  Att vara på ridbanan och träna utan att kräva en massa utan vi leker med varandra är så mycket bättre. Många ser ridbanan som ett ställe att träna in allt men i mina ögon kan man träna in allt ute i skogen och använda ridbanan för att leka med olika övningar. Leka med tanken, harmonin, samspelet och kvickheten är så mycket bättre sätt att se träningen på. Allt blir mer avslappnat och roligare. Det passar Frodo riktigt bra och jag är glad att vi har hittat ett sätt som passar oss väldigt bra! 

Genom att leka lekar har vi tagit oss mycket längre fram än vad jag kunde drömma om förut. En helt annan häst har han blivit och han är så stark.

Här om dagen började även vår trick träning igen. Bugningen börjar ta sig. Frodo tycker det är så himla roligt. Även tömkörning är påväg att komma igång igen. Ska bara putsa av hans utrustning

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress