Dressyr

Dressyr torsdag som jag sa igår, och så klart så vart det! Vid lunch drog jag ut till stallet för att ta ett pass på banan. Frodo har verkligen fått sån fin päls nu. Märks att det snart är sommar. 


Hur som helst så gjorde vi oss iordning och ploppade i hörlurarna med vår rid musik i. Bara jag som har en ensild låtlista för ridning? Jag blandar lugn musik och pop musik i min lista. Frodo fick ha ett marinblått nytvättat schabrak och sina svarta luddiga demasker. Jag hade mina svarta byxor på mig och en turkos fleece tröja till. 

Frodo var väldigt fin idag. Han var lätt att hantera. Vi jobbade mycket i skritten idag. Lång och låg form gjorde vi öppnor, slutor och skänkelvikningar. Vi skiftade mellan förvänd öppna och sluta på lång sidan och sen gick in på medel linjen för att gå i öppna på raktspår som sedan ledde oss in i en sluta som vi förflyttade oss i. 

Frodo har svårare just nu i höger varv i trav och galopp. Han vill inte riktigt böja sig runt mig innerskänkel. Men när han var mjuk där så rullade vi över i galopp. Det var en tydlig skillnade i vänster och höger galopp idag. När han tog en bra fattning i höger så orkade han inte hålla den, och när han tog en slarvig galoppfattning så sprang han bara. Så jobbet i höger varv blir att ta bra fattning sen bryta av innan han gör det sen upp igen. 

Vänster galopp är helt tvärt emot. Där får man istället vara noga med att han inte börjer sig för mycket. Där får man plocka upp honom i formen och vara noga med att han kan vara rakstäld också! Det är fantastiskt att sitta på honom i vänster galopp. Rund luftig galopp. Han verkligen bär mig. Vi avslutade med jogging i åttor på hela ridbanan. Sen skrittade jag av honom för hand innan vi gick in igen för att göra efter pysslet.

Dressyr
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress